Lednová novela zákona o elektronických komunikacích, která mimo jiné upravuje používání cookies na webu, leckomu způsobila bolesti hlavy. Proč? Protože analytiky ze dne na den začaly vykazovat zkreslená data v řádech desítek procent. Jak se s tím vypořádat a mít zpět přesnější statistiky? Přečtěte si v článku.
Měření návštěvnosti webových stránek po lednové novele zákona a nutnosti udělení nových uživatelských souhlasů pro správu cookies kleslo na dvacet až čtyřicet procent původních hodnot. Proč? Doposud nejvíce používané Google Universal Analytics 3 totiž bez cookies moc dobře nefungují a udělení rozšířeného souhlasu je podmínkou pro jejich uložení v internetovém prohlížeči a správnou práci.
Jak si zařídit správné měření?
Nedá se nic dělat, dejte uživatelům na výběr, jaká data ukládat, ještě před prvním uložením cookies. Přijdete nejspíš o část dat u lidí, kteří je odmítnou, ale vyhnete se tím právním problémům v budoucnu. Co tím získáte? Možnost používat nástroje třetích stran, které cookies ukládají a potřebují pro svou funkci. Cookies třetích stran dnes ukládají jak měřící nástroje, tak mapy, YouTube a další služby, které běžně vkládáme do webu. Samozřejmě tím uspokojíte také zákonné požadavky na web.
Jak zpřesnit data? Vylaďte svou cookies lištu!
Celkové množství uživatelů, kteří cookies přijmou – a tak vám zpřesní uživatelská data – je možné zvýšit zajímavější formulací textů v cookie liště, barevnou kombinací, pozicí i rozložením. Jedná se ale o záležitost, kterou je pro maximální efektivitu potřeba dlouhodobě testovat a upravovat dle výsledků. Tak jako tak to statisticky funguje, takže s pilotním testováním nečekejte.
A co dál? Jak měřit bez potvrzení Cookies?
Vývojem legislativy se objevilo více řešení. My doporučujeme jejich kombinaci. V té by nemělo chybět Matomo, bezplatný měřící nástroj s širokými možnostmi, který funguje i bez cookies. S jeho použitím máte nad daty plnou kontrolu, navíc jsou anonymní a nepředávají se do zahraničí. K tomu je vhodné zakomponovat Google Analytics 4. Tyto nové Analytics jsou schopny částečně měřit i bez ukládání cookies a připravují se na budoucí úpravy legislativy. Věnují se více chování uživatelů než samotné návštěvnosti.
Tak jako tak, obraťte se na nás
Pro měření návštěvnosti, konverzí a interakcí si dnes vystačíme s Matomo. Nicméně bez Google Analytics 4 se neobjedeme při budování publik kampaní Google Ads, a navíc získáme odlišný pohled na data. Pokud chcete být i nadále úspěšní v online světě, obraťte se na nás. S nasazením obou nástrojů vám rádi pomůžeme.