Síla fotografování v ateliéru

Síla fotografování v ateliéru
autor: Petr Lukeš publikováno: 30.04.2021

Lámete si občas hlavu nad tím, jak jen to v těch reklamních brožurkách dělají, že jejich produkt vypadá lépe a na první pohled přitažlivěji, zatímco vám se při focení čehokoliv ani zdaleka nedaří přiblížit k podobnému výsledku? Nebo byste se jen rádi na památku zvěčnili do rodinného alba? V tom případě doporučuji přečíst následující článek a zarezervovat si nejbližší termín ve foto ateliéru. Jedině tam totiž dokážete co nejvěrněji zachytit charakter snímaného objektu nebo osoby.

DSC01114 - Síla fotografování v ateliéru

Síla ateliéru: stejný produkt, stejná fototechnika a znatelný rozdíl mezi fotkou vyfocenou v ateliéru (vlevo) a v exteriéru (vpravo).

Kontrola nad světlem

Ateliér si vybíráme především proto, že chceme mít absolutní kontrolu nad světlem a výslednou scénu si přejeme světelně namodelovat dle naší představy. Uvedu příklad: Máme za úkol vyfotit tým pracovníků jednoho kolektivu. Výstupem by měla být jak společná fotka všech, tak fotografie každého zaměstnance zvlášť, aby výsledek působil jednotně.

Kdybychom takové focení realizovali v exteriéru nebo například v kanceláři, tak se s vysokou pravděpodobností několikrát během focení při střídání jednotlivých osob změní světelné podmínky. Přes okno zasvítí Slunce, objeví se černý mrak, zvedne se vítr anebo se jen otočí Země kolem své osy a tím způsobí změnu úhlu postavení Slunce na obloze. Těmto nepředvídatelným anebo neovlivnitelným událostem se v uzavřeném ateliéru snadno vyhneme, protože právě zde jsme vládci světla.

Dokonalejší kompozice

Dalším důvodem, proč je výhodné zvolit si ateliér, je kontrola nad pozadím i popředím. To je důležité především tehdy, když chceme klást důraz na co nejčistší kompozici. Ať se snažíme sebevíc, v exteriéru málokdy docílíme dokonalé kompozice podle našich představ. Buď se v záběru najde strom, který by třeba mohl být posunutý o metr. Nebo nám záběr kazí dráty elektrického vedení, ty by tam pro změnu nemusely být vůbec. Ano, je možné s těmito překážkami určitým způsobem pracovat. Hledat takovou kompozici, abychom odstranili z našeho zvoleného „rámečku“ vše rušivé. Anebo třeba použít retušovací štětec v některém z editačních programů. Tento postup je ale ve výsledku časově pracnější, než si vše v ateliéru dopředu připravit k naší spokojenosti.

Věrohodnější barevnost

V neposlední řadě je obrovská výhodou ateliéru, že zde můžeme pracovat bez ohledu na den nebo noc, na sníh nebo třeba vytrvalý déšť. Málokdo si uvědomuje, že v prostředí, ve kterém se denně pohybujeme, téměř každá plocha odráží určitou část světla a s tím spojený barevný tón.

Nikdy tedy nedocílíme toho, že bílá košile nebo tričko budou skutečně bílé, protože se v nich odráží okolí. V ateliéru se tomu za použití „sterilních“ podmínek a za pomocí záblesků nebo stálých světel velmi přiblížíme. A to nám následně ulehčí práci při úpravě výsledných fotografií.

Když bych měl jednoduše shrnout obsah mého dnešního blogu, tak ateliér volte vždy, když chcete při fotografování dosáhnout co nejčistšího a nejlepšího výsledku. Když se chcete co nejvíce přiblížit realitě fotografovaného objektu a současně vás nebaví trávit dlouhé hodiny u počítače následnou editací a retušováním fotek.

Petr Lukeš

Petr pochází přímo ze srdce Beskyd. Pokud půjdete někdy potemnělými horami a v borůvčí cosi zašustí, nebude to ani medvěd, ani vlk. To Petr čeká na nejlepší záběr s fotoaparátem a objektivem. Jeho vášeň pro fotografování, ale také vytrvalost při práci a hledání nejlepší kompozice jsou tím, co z něj dělá naše rodinné zlato.