Jak barevný rok nás čeká?

Jak barevný rok nás čeká?

Americká firma Pantone od roku 2000 pravidelně vyhlašuje barvu roku, která se během dvanácti měsíců nápadně i méně nápadně prolíná komerční i uměleckou sférou. V roce 2020 byla barvou roku vyhlášena modrá, konkrétně odstín Classic Blue. Jak se tato volba promítla v trendech? A co lze čekat od letošních barev roku šedé a žluté?

Modrá byla a je dobrá

Modrá vloni proklouzla do interiérů budov, na koberce slávy a na nejednu módní přehlídku. Například značka nábytku The Inside měla s Pantone přímou spolupráci, a tak vytvořila hned několik nápaditých designových dekorů. Švédský řetězec Ikea se pyšnil křeslem Remsta a sloganem: „Jsme připraveni na jakoukoli barvu roku“. Vedle nich své modely do modrých kousků oblékli jak módní návrhářka Vivien Westwood, tak Virgil Abloh, který reprezentuje značku Louis Vuitton. Velmi příhodně v roce 2020 vyšla česká kniha Apolenka z modrotisku, která pohádkovou formou pojednává o modrotisku a lidových vzorech.

Uplynulý rok přinesl také několik nových vizuálních identit, kde hraje modrá barva hlavní roli. Namátkou mohu zmínit město Kadaň, pivovar Proud nebo firmu Telly.

Modrá Pantone byla tedy rozhodně sázkou na jistotu v tradici. Při pohledu na Classic Blue se vám totiž může automaticky vybavit tradiční malovaný porcelán, lidový kroj, drahokam v podobě safíru a mnoho dalšího. Otázkou pak tedy je, jestli se vůbec jednalo o roční trend, který by měl rychle pominout.

Jak budeme zářit letos?

Pro rok 2021 přišlo Pantone s volbou, která může vzbuzovat kontroverze. Odstín Ultimate Gray totiž na první pohled působí chladně a nudně. Prostě šedá. Podle mě se v něm ale skrývá síla a stabilita, kterou zajímavě doplňuje a umocňuje druhá volba Pantone. Teplý a optimistický odstín žluté s názvem Illuminating. Tato poměrně netradiční kombinace barev nám přináší nové výzvy. Ačkoli může převažovat názor, že se především v grafickém designu nejedná o příliš použitelnou dvojici tak my jsme s touto barevnou kombinací rozvířili prach už v září 2020. Ve Spojených státech amerických se zase kombinace šedé, žluté a černé stala symbolem kampaně Black Lives Matter.

I roce 2021 Pantone spolupracuje se světovými značkami. V trendy barvách roku si tak můžete například zakoupit limitovanou edici Korejské kosmetické značky VDL, nebo stylové tenisky udržitelné brazilské značky Cariuma. Tak jako tak jsem zvědavá, jak se tato kombinace promítne v dalších módních i designerských trendech nadcházejícího roku.

Na závěr bych se s vámi chtěla podělit o povedený facebookový úlovek, aneb Pantone barvy roku 2020. Doufám, že vám v tomto podivném čase vykouzlí úsměv na tváři.

Autorem článku je Adéla Hrazdílková

Autorkou článku je Adéla Hrazdílková, mladá dáma, která grafice a designu zasvětila svůj život. V MamiArt je největší odbornicí na vizuální identitu. Aby také ne, díky svému poctivému přístupu k práci již ve studentských dobách uspěla v nejedné UX soutěži nebo absolvovala odborné zahraniční stáže věnované psychologii loga

Aktuálně z blogu: