Kvalitní produkt vždy lépe prodává kvalitní design, přičemž logo je považováno za základní stavební kámen identifikace jakéhokoliv produktu. Protože si myslím, že je dobré tento fakt nepodcenit, nakouknu v mém dnešním blogu do designerské kuchyně a prozradím několik pravidel a zajímavostí o vizuální identitě.
Ačkoli se to na první pohled nezdá, je tvorba loga malá věda, která často vyžaduje spoustu skic, experimentů a času. Zcela klíčové je při tvorbě logotypu a vizuální identity dokonale ovládat symboliku. Dobrá značka by především měla vyprávět příběh produktu, ale zároveň má být snadno čitelná a lehce zapamatovatelná pro zákazníky. Spousta dobrých log na první pohled vypadá velmi jednoduše a prvoplánově. Často se za nimi ale skrývá dlouze hledaná myšlenka, která vystihuje celou podstatu značky. V logu Le Tour de France se ukrývá cyklista, společnost Amazon vám vykouzlí úsměv na tváři. A přemýšleli jste někdy nad tím, proč má Apple v logu nakousnuté jablko? Zaprvé se říká, že jablko bylo oblíbeným ovocem Steva Jobse. Další myšlenka vychází z legendy, kdy na vědce Isaaca Newtona spadl tento kus ovoce a dopomohl mu k objevu. V neposlední řadě je nakousnutí – anglicky bite – slovní hříčkou a vyjadřuje BITE, tedy počítačovou jednotku.
Velmi často se v designu podceňuje typografie. Každý profesionál by měl vědět, že výběr kvalitního písma může logu dodat tu pravou atmosféru a napomůže jeho čitelnosti. S pomocí správného písma a jeho řezu můžeme snadno vystihnout charakter produktu. Každé písmo má, stejně jako kreslený symbol, svou osobnost a dokáže vyprávět. Současně je stejně nezbytnou součástí loga dobrý výběr barvy. Specifickou barvu nebo barevnou kombinaci jsou zákazníci schopni rozklíčovat z mnohem větší vzdálenosti než značku.
Barvy k nám promlouvají, působí na nás, vyvolávají v nás pocity a chutě. Především mají barvy svá pravidla, která je dobré dodržovat. Pokud prodáváte ekologický či bio produkt, tak neprohloupíte, když použijete kombinaci hnědých a zelených tónů. Tmavě modrá barva působí seriózně a je znakem intelektu. Často se využívá ve strojírenství nebo bankovnictví. Světle modrá je zase oblíbená ve zdravotnictví, protože navozuje čistotu a sterilitu. Dětští a pubertální zákazníci dávají pro změnu přednost výrazným barevným kombinacím, kterých si můžete všimnout třeba na energetických nápojích.
Existují ale i případy, kdy se značce podařilo vymanit ze zaběhlých standardů a povedlo se jí na poli konkurence zaujmout svou odlišností. Vždy se ale jedná o poměrně riskantní krok, kdy nevíte, jak na vaši změnu publikum zareaguje. Úspěšným příkladem je značka Milka, kterou na prodejních pultech mezi konkurenčními značkami nepřehlédnete díky specifické fialové barvě. Dalším příkladem je již zmíněná značka McDonald, která svou ikonickou červenou barvu změnila na tmavě zelenou, aby své zákazníky přesvědčila, že používá kvalitní a čerstvé suroviny.
Pokud s podnikáním teprve začínáte, nebo už máte zavedenou firmu a přemýšlíte o re-designu vaší značky, neváhejte se nám ozvat. Se vším vám poradíme a společně vybudujeme novou tvář vašeho produktu nebo společnosti.
Věděli jste, že loga se rozdělují na obrazová, typografická a kombinovaná? Obrazová loga jsou značky, které dokážou fungovat samostatně bez použití textu. Příkladem je ikonické písmeno M společnost McDonald, jablko Apple nebo symbol Nike, který je křídlem antické sochy bohyně Niké Samothrácké. Vedle toho typografické logo se skládá ze zajímavě pojaté typografie. Patří mezi ně třeba značka Coca-Cola, Sony nebo automobilka Ford. Když sloučíme obě předchozí zmíněné varianty, vznikne kombinované logo. Tyto loga jsou jedny z nejběžnějších a nejoblíbenějších variant. Jako hezká ukázka nám může sloužit oblíbený řetězec kaváren Starbucks.