Jeden den s prezidentem: Lekce politického marketingu pro 21. století

Jeden den s prezidentem: Lekce politického marketingu pro 21. století
autor: Milan Anděl publikováno: 13.04.2017

„Pokud mám před sebou v budoucnu opravdu velký cíl a dokážu si tu budoucnost zcela živě představit, tak vím, že toho cíle dosáhnu. Jak to máte Vy, pane Horáčku. Vidíte se živě jako prezident České republiky?“ „Ano, rozhodně.“

Zapomeňte na Miloše Zemana. Zapomeňte také na Karla Schwarzenberga. Politický marketing pro 21. století vypadá docela jinak než v jejich podání. Dnes se nevyhrává ani prostřednictvím drsného tiskového mluvčího, ani prostřednictvím sociálních médií. Moderní politický marketing je směsí skromnosti a pokory slovenského prezidenta Andreje Kisky v kombinaci se sebevědomím a drzostí Donalda Trumpa. Šest dní před startem podpisové petiční kampaně nepolitických kandidátů na prezidenta České republiky jsem prožil marketingovou lekci, která byla průnikem chování obou těchto státníků. Strávil jsem 14 hodin s Michalem Horáčkem, kandidátem na prezidenta České republiky.

Spontánnost

Frýdecké náměstí. Pondělí, 10 hodin dopoledne. Po ranní návštěvě úspěšné firmy přijíždí na parkoviště tři auta. Jedno z nich, černá limuzína, přistavuje bez povšimnutí kolemjdoucích. Vystupuje z ní nenápadný šedesátník středního vzrůstu.

Nenápadný je však pouze na několik vteřin. Stačí zapálit cigaretu, několikrát potáhnout, rozhlédnout se a Frýdek-Místek je jeho. „Kolik máme času do schůzky u primátora? Půl hodiny? Potřebuji být mezi lidmi, potřebuji mluvit s lidmi.“ Netrvá to ani minutu a cigareta letí nedokouřená k zemi. Za další půl minutu již sedí Michal Horáček v místním retro kadeřnictví s přáním: ostříhat. Nikoho v nastalém úžasu nepřekvapuje, že v podstatě není co stříhat. A jej nepřekvapuje, že po něm vchází do provozovny několik zvědavců, kteří ještě před pěti minutami netušili, že se dnes domů vrátí s novým sestřihem.

Věřím tomu, že šeptanda o gentlemanovi, který kadeřnici nechal na místní poměry nadprůměrné spropitné, se ještě po týdnu šíří ve Frýdku-Místku i širokém okolí. Vymyslíte během pouhé minuty geniálnější kampaň? Cílová skupina ženy středního a vyššího věku, mzda do 15 000 korun čistého, maloměsto, komunikační metoda word of mouth rychlostí blesku.

EZ8B0039 - Jeden den s prezidentem: Lekce politického marketingu pro 21. stoletíautor: Salik Sláma

Sebevědomí

Končíme oficiální setkání s vedením města. Ředitel místního gymnázia odvolal debatu se studenty. Co s časem? Volám zakladateli proslulé sítě obchůdků se sýry a delikatesami. Michala Horáčka totiž zajímají příběhy úspěšných podnikatelů. Majitel Martin Svačinka je střelec, během chvíle doráží on i fotografka. Fotky z návštěvy jsou ihned sdíleny na sociálních sítích Boutique Gurmánu. Doprovází je pozvánka na besedu s občany na osmnáctou hodinu. Mnoho „likes“ střídá několik commentů: „Klaun“.

Reakce Michala Horáčka je sebevědomá: „Ať přijdou večer na besedu. Čím více odpůrců tam bude, tím lépe. Rád s nimi budu diskutovat.“

Opět trefa do černého. Jak jinak chcete oponovat „hejtům“, které se jako mor šíří internetem a médii? Sebevědomí je ve světě anonymity sociálních médií důležité. V politickém marketingu je však zcela klíčové a nezbytné.

EZ8B0099 - Jeden den s prezidentem: Lekce politického marketingu pro 21. stoletíautor: Salik Sláma

Pokora a empatie

Přijíždíme do Hyundai, aniž bychom tušili, že naše role jsou předem dané. Prezident automobilky si sedá naproti Michala Horáčka. Naproti ostatním členům týmu kandidáta na prezidenta usedají jednotliví ředitelé divizí Hyundai. Korejská business hierarchie je neúprosná. Scénář setkání je naplánován doslova po minutách. A právě během minuty se proboří ledy. Stačí empatie doprovázená pokorou k impériu, které automobilka vybudovala. Prezident Hyundai Dongwoo Choi se na konci první poloviny programu naklání ke svému protějšku a praví: „Všiml jsem si, že kouříte. Takže vám nevadí, když se program protáhne o pět minut?“ A odcházejí společně před administrativní budovu. Diplomacie par excellence takřka beze slov.

BUGA1665 - Jeden den s prezidentem: Lekce politického marketingu pro 21. stoletíautor: Salik Sláma

Emoce

Zapomeňte na obvyklá marketingová emoční zaklínadla. České voliče láskou a pravdou neomámíte. Na večerní besedě s občany Frýdku-Místku jsou použity zcela jiné kalibry.

  • Srebrenica
  • Srpnová noc 1968
  • Václav Havel

BUGA2204 - Jeden den s prezidentem: Lekce politického marketingu pro 21. stoletíautor: Salik Sláma

Milan Anděl

Milan je firemní vizionář a stratég. Jeho úkolem je důkladně ověřovat, že jeho kreativní nápady budou v praxi fungovat. Jako věčný akademik neustále sleduje nové trendy a vnáší je nejen do týmu MamiArt, ale také do prací realizovaných pro klienty.