Příběh: Jak udělat z odpadů trend a z odpadové značky brand?

Příběh: Jak udělat z odpadů trend a z odpadové značky brand?
autor: Milan Anděl publikováno: 21.03.2016

Projekt Čistý festival je pro mě jako vlastní dítě. Před osmi lety jsem jej počal a staral se o něj více, než o všechny ostatní komunikační kampaně. Tento týden slaví tenhle kluk osmé narozeniny. Pro mě je to příležitost k tomu, abych představil jeho životní příběh.

Léta 1 – 4: Společně děláme festivaly čistější.

Inspirovat se od ostatních není nic špatného. Moje inspirace při zrodu myšlenky čistých festivalů byla docela triviální. Na jedné akci jsem zaznamenal, jak lidé dostávají za vypité kelímky pivo. To samo o sobě není špatný nápad, ale v této podobě jsem to vnímal jako uzavřený cyklus na podporu konzumace alkoholu. Trochu jsem si pohrál s myšlenkami a přinesl do Autorizované obalové společnosti EKO-KOM projekt, který by primárně stál na třídění odpadů, díky kterému budou festivaly čistější. Pivo a recyklované dárky měly být v tomto procesu jen doprovodným produktem. Taková přidaná hodnota k tomu, že si festivaly užíváme v čistém prostředí.

Následovalo několik dní telefonátů s šéfy dvaceti velkých českých festivalů. Těm jsem se snažil během několika minut vysvětlit projekt, který je jednoduchý a win-win. Všichni byli tou myšlenkou nadšeni a já díky tomu dostal dávku energie. Výjimku tvořil dvacátý první festival. Indiánům z Trutnova se to ani za mák nelíbilo a dost mě v telefonátu vytočili. Dnes si říkám: „Jejich chyba, že si nechali ujet vlak“.

Reakce návštěvníků festivalů byla spontánní a nečekaná. Lidé trpělivě stáli dlouhé fronty na to, aby na festivalech mohli třídit odpady. A my jsme nestíhali. Nedávno mi říkal šéf Sázavafestu, že jsme mu tehda připadali jako nějací pankáči. Jo, tak to jsme teda byli a dnes jsem na to docela pyšný. Bez punkového přístupu by totiž Čistý festival v prvních letech nikdy nezaujal desítky tisíc návštěvníků festivalů.

Léta 5 – 8: Třídění odpadů přináší více zábavy.

Po třech letech bylo třeba posunout Čistý festival dále. Lidi totiž přestávaly bavit dlouhé řady u našeho stánku. Inspirací tehdy pro mě byl belgický nápad, kdy po festivalových areálech jezdilo speciálně upravené jízdní kolo. To mělo na sobě instalované koše na třídění a soustavu repráků. Pokud jste kolo potkali a vytřídili do integrovaných barevných košů odpad, tak vám řidič zahrál písničku na přání jako z jukeboxu.

My jsme přišli s jinou vychytávkou. Se speciálním systémem třídění odpadů ve všech festivalových areálech. Pokud jste vytřídili odpady do designových barevných košů, dostali jste za to více zábavy. Jak? Dostali jste vstupenku na náš stánek. Ten jsme totiž proměnili v improvizovanou scénu, kde se střídali Dan Bárta, Vypsaná fixa, Pavel Cejnar, Michal Hrůza nebo Wohnout. Princip byl přitom tak jednoduchý. Pokud budete na festivalech třídit odpady, tak si užijete více legrace než ti návštěvníci, kteří třídit nechtějí.

Michal Hrůza - Čistý festival - Rock for People

Reakce byly opět spontánní. Tentokrát především ze strany muzikantů. Na náš stánek přicházely české celebrity a chtěly fotku, jak třídí odpady. V naší sbírce tak máme Kabáty, Chinaski, Mandrage a spoustu dalších třídících muzikantů. Efekt na sebe nenechal dlouho čekat. Z třídění odpadů na festivalech se stal trend, který nikdo nemohl ignorovat. A ČISTÝ FESTIVAL se stal rázem brandem.

Léta 9 a dále: Třídění odpadů změnilo české festivaly. A změní také váš život.

Letošní rok je pro ČISTÝ FESTIVAL opět zlomový. Přicházíme s novým konceptem, který má projekt více prosadit v online světě, především pak na sociálních sítích a videostreamech. Nástrojem k tomu bude naprosto unikátní scéna REC.stage. Jaký je její princip? RECyklovaná vystoupení z naší festivalové scény si můžete RECord (nahrát) a sdílet. Proč to uděláte? Přece tím budete lákat návštěvníky festivalů k dobré věci, k třídění odpadů! Navíc, když předvedete dobrou show, tak to může změnit váš život.

Z toho vychází náš nový claim: Třídění odpadů změnilo české festivaly. A změní také váš život. Že je to odvážné tvrzení? Nemyslím si. Naše průzkumy ukázaly, že na českých festivalech každý rok aktivně do barevných košů třídí přes 100 tisíc lidí. Přímo na náš stánek pak navíc dorazí třídit odpady každoročně třicet až čtyřicet tisíc návštěvníků. Co je ale nejdůležitější? Porovnejte čistotu festivalů před deseti lety a nyní. Je to jako noc a den.

Zbývá odpověď na poslední otázku. Jak mění třídění život? Dnes s námi na festivalech třídí v podstatě už druhá generace. Dal bych krk na to, že více než polovina té první generace, která s námi třídila na festivalech před osmi lety, má dnes vlastní domácnost a tam barevné koše na plasty, papír a sklo. Prostě jsme jim změnili život. A budeme jej měnit i dnešním teenagerům.

Milan Anděl

Milan je firemní vizionář a stratég. Jeho úkolem je důkladně ověřovat, že jeho kreativní nápady budou v praxi fungovat. Jako věčný akademik neustále sleduje nové trendy a vnáší je nejen do týmu MamiArt, ale také do prací realizovaných pro klienty.