Co přesně je nový strategický plán města Ostravy a jak ho vnímají obyvatelé? Bude fungovat slovní spojení fajnOVA a propojení se značkou Ostravy? Jaká je vůbec historie slova fajne v našem kraji? A proč je ostravAk věčně nabroušený? Tak nějak se mi to všechno propletlo a začal jsem vzpomínat na Ostravu v době, kdy jsem tam studoval a pracoval.
Najbrt a já v Ostravě
Největší sláva uhelných dolů, hutí a koksoven je pryč. Celá tvář města se postupně proměnila, mění se a měnit se ještě bude. V roce 2009 přišla Ostrava s novým logem, celkovou změnou vizuální identity a podle mě velice úspěšnou ukázkou správného použití a využití place-brandingu. Studio Najbrt odvedlo dobrou práci. To se musí nechat. Dnes vidíme tři vykřičníky prakticky všude. V městské dopravě, v nemocnici, na vozech městské policie, v kultuře nebo ve sportu. Lidé se s touto značkou i přes počáteční rozpaky ztotožnili.
Živě si vzpomínám na to, když jsem se v roce 2009 zúčastnil velkolepého představení značky Ostrava!!! v Domě Umění. Aleš Najbrt řečnil, Jaromír Nohavica zpíval, všichni jsme pili uvítací energy drinky s vykřičníky a rozebírali jsme si placky. S malou nedůvěrou jsme diskutovali, jestli má tato značka potenciál, jestli se mezi lidmi chytne. Jedno jsme věděli jistě. Značka to byla dost svérázná. Koneckonců, jaký kraj, takový brand.
![Studio Najbrt: prezentace v Domě umění](http://mamiart.cz/images/blog/mv_01/najbrt_ostrava_dum_umeni.jpg)
Studio Najbrt: prezentace v Domě umění
Nabroušený ostravAk
Málokdo tuší, že v ostravské aglomeraci a přilehlých městech žije přes milión lidí. S oblibou se region svou velikostí a počtem obyvatel srovnává s Prahou. Jenže pár věcí je zde jinak. Stále je zde tvrdá a těžká práce, vyšší nezaměstnanost a jedinečné klima, které v republice nenajdete. Smogové situace a celoročně zhoršené rozptylové podmínky jsou zde na denním pořádku.
![Autor: Marek Vlček - Pohled na Vítkovice z haldy Emy](http://mamiart.cz/images/blog/mv_01/ostrava_fajnova_mamiart.jpg)
Autor: Marek Vlček – Pohled na Vítkovice z haldy Emy
Když Jarek Nohavica zpívá „Ostravo, Ostravo, město mezi městy, hořké moje štěstí”, tak víceméně vystihuje vše podstatné. Celý region a zvlášť Ostrava je nasáklá hořkostí již z dob, kdy zde převládal těžký průmysl, a vše bylo zasypané černými sazemi. Situaci ostrého Ostraváka nahrává fakt, že průměrná mzda je zde nižší než v Praze. Stav obecně horší finanční situace je v lidech tak silně zakořeněný, že se na téma zaměstnanosti a peněz stočí kdejaká diskuze.
Snad proto je typický Ostravák věčně nabroušený, vše hodnotí s notnou dávkou ironie a navíc ještě vše okoření specifickým slovníkem. Na první pohled by se mohlo zdát, že to vše jsou špatné vlastnosti. Opak je ale pravdou. Jak s nadsázkou tvrdím, ironie a čas od času použitý sarkasmus lidem žijícím v Ostravě usnadňují život.
![FajnOVA](http://mamiart.cz/images/blog/mv_01/fajnova_ostrava_placebranding.jpg)
FajnOVA
Fajnový plán do roku 2023
V roce 2016 přichází strategický plán pro Ostravu s názvem fajnOVA. Má určit směr a priority dalšího rozvoje statutárního města Ostravy v letech 2017 – 2023. Promítnout se má do rozhodování o investicích města a cílem je zapojit samotné obyvatele k diskuzi, námětům a připomínkám. Letos proběhne SWOT analýza, projekt dostane jasnou vizi, určí se strategické cíle, vytvoří se akční plán obsahující projekty, nakonec se celý koncept přednese a schválí. Pokud se tyto kroky nepodcení, může strategický rozvoj Ostravy opravdu nakročit blíže samotné myšlence dokumentu s názvem Společný plán obyvatel Ostravy pro Ostravu. Nebudou to jen prázdná slova. Bude to FajnOVA.
![fajnOVA Ostrava!!!](http://mamiart.cz/images/blog/mv_01/fajnOVA_ostrava_mamiart.jpg)
fajnOVA Ostrava!!!
Co když Ostrava není tak moc fajnová?
Zkusme se na fajnovou Ostravu podívat jiným pohledem. Je opravdu fajnová? Není to jen proto, že to říkal Ruda z Ostravy? Já si myslím, že place-branding z vody neuvaříte. Nejde to bez zpětné vazby obyvatel, nejde to bez pečlivého průzkumu a jasné koncepce do budoucna. Když zapátrám v paměti, tak si vzpomenu na Karvinou nebo Havířov. Jedno z těchto měst si chtělo osvojit přívlastek „fajn“ jako první. To se však nepovedlo. Lidé se neztotožnili s touhle koncepcí a tahle myšlenka rychle vyšuměla. Neměla jakoukoliv spojitost s městem.
Je zde ale ještě jeden případ. V roce 2008 vznikl ve Frýdku-Místku streetartový projekt Fajne Mjesto. Počáteční písmena FM vytváří nezaměnitelné pojítko s městem Frýdek-Místek, samotné slovo Mjesto odkazuje na polský vliv v regionu. Do názvu se promítá jistá logika a není to zcela prvoplánová věc. V tomto případě sehrála náhoda velkou roli a místní zpěvák René Souček kdesi zahlédl samolepku Fajne Mjesto a vznikl stejnojmenný hit, který se má v letošním roce stát oficiální hymnou města. Následně začaly v okrese Frýdek-Místek vznikat firmy s názvem Fajne. Takže tady máme Fajne stroje, Fajne lyže nebo Fajne kolo. Tento virální place-branding, dá-li se to tak nazvat, je jedinečný. Tisíce obyvatel města si neoficiální značku vzalo za své. Frýdek-Místek je prostě Fajne Mjesto a přes to vlak nejede.
![Fajne mjesto](http://mamiart.cz/images/blog/mv_01/fajne_mjesto_frydek_mistek_placebranding.jpg)
Fajne mjesto
Nezbývá než popřát Ostravě podobné štěstí při tvorbě strategie. Snad politici nebudou politikařit a vytvoří koncepci rozvoje společně s obyvateli. Jedině tak se fajnOVA stane podobným marketingovým virálem, jako nedaleké Fajne Mjesto.