Jak vytvořit web, aby vyhovoval vašim klientům?

Jak vytvořit web, aby vyhovoval vašim klientům?

Odpověď na otázku z nadpisu dnešního blogu je jednoduchá. Web vytvářejte trpělivě, postupně krok za krokem a ideálně ve spolupráci s uživateli. Ti vám totiž ukážou „users experience“, tedy jak chtějí na vašem webu fungovat. Vy pak ve výsledku můžete klienty směřovat k cíli efektivněji a rychleji. A to pro vás bude znamenat jediné. Vyšší pravděpodobnost konverze. Času a peněz navíc litovat rozhodně nebudete.

Při využití principu users experience (UX) je do tvorby webu zahrnut jak zadavatel, který do výsledku vnese potřeby svého byznysu, tak budoucí uživatelé. Ti do procesu tvorby přináší vlastní požadavky a postupy při používání internetových stránek. Ideální web je pak samozřejmě takový, který je průnikem potřeb obou stran – byznysu i uživatelů.

Krok 1: Zadání a vznik informační architektury

Pokud se rozhodnete pro tvorbu nového webu, počítejte s investicí vašeho času hned na počátku. Tvůrčí tým totiž musí poznat vaše vize, cíle, zákazníky a celou řadu dalších důležitých proměnných. Sezení s týmem zadavatele tvořeného ideálně jeho zaměstnanci napříč spektrem nejrůznějších pozic může trvat i několik hodin. Většinou má podobu workshopu, rozhovorů a dotazníků. Cílem je vytvořit hierarchii stránek včetně sekcí, jejich třídění a vazeb.

Testování 1

Určitý počet zástupců cílových skupin se při testování informační architektury schází taky během workshopu. Informační architekturu webu mají uživatelé předloženou na kartičkách, které třídí dle vlastních preferencí. V podstatě pak během několika desítek minut uspořádají témata nastavená zadavatelem webu. Díky tomu zná tvůrce webu priority uživatelů a podle toho může dále pracovat na návrhu.

Krok 2: Návrh uživatelského rozhraní

Až když zná tvůrce webu potřeby zadavatele a preference jeho cílových skupin, pouští se do tvorby prototypu. Obvykle začíná skicou, následuje wireframe a funkční maketa. To je model, ve kterém je možné testovat a procházet strukturou webu. Nicméně v této fázi ještě není web ani designovaný, ani kódovaný. Taky zde je tvůrce v úzkém kontaktu se zadavatelem. A taky tady platí rovnice „kolik času zadavatel dá, tolik detailů získá“.

Testování 2

Druhé testování probíhá obvykle na největším vzorku uživatelů. Ověřuje se především to, jestli na webu najdou obsah na správných místech. Lidé zapojení ve výzkumu tak pracují s maketou internetových stránek a ukážou tvůrcům případné chyby v návrhu uživatelského rozhraní.

Krok 3: Velké finále

Přichází čas na dokončení webu. Grafika, kód, programování a celá řada dalších činností potřebných k dokončení webu. Možná je na místě poznámka, že v tomto kroku většina tvůrců webu začíná. Ano, bohužel je to tak a jejich výsledky tomu odpovídají.

Testování 3

Finální uživatelské testování probíhá překvapivě na velmi malém vzorku lidí. Nicméně samo o sobě představuje náročný proces, kdy se web ladí do dokonalosti. K vedení účastníků testování je třeba profesionální tým, který umí naslouchat i pozorovat. Výsledek pak stojí za to. Zadavatel i jeho klienti totiž dostanou web, který je přesně podle jejich představ.

Autorem článku je Milan Anděl

Doktorát získal díky závěrečné práci s novým konceptem destinačního managementu, následně přednášel na katedře regionálního rozvoje Ostravské univerzity teorii veřejné správy. Díky odborným znalostem byl vedoucím tvůrčího týmu Strategie rozvoje cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji. Současně samostatně nebo v týmech realizoval desítky projektů podpořených z grantů EU a jiných dotací. Je autorem celé řady úspěšných komunikačních konceptů, včetně strategií měst a obcí.

Aktuálně z blogu: