Trendy Designbloku 2019? Návrat do přírody.

Trendy Designbloku 2019? Návrat do přírody.

Rok co rok se z MamiArt vydáváme na přední českou přehlídku designu a kreativity, abychom načerpali inspiraci pro naši práci. Čím se inspirujeme v naší kreativní branži, abychom byli stále v kurzu? Odpovědi na tuto otázku si přečtete v mém „Mám blogu“ psaném ještě hezky za tepla cestou z Prahy zpátky do Beskyd.

Pokud mám být upřímný, znovu jsem inspirací nasáknutý jako houba. Přehlídka designu se nese v duchu hesla AHOJ FUTURE. Cestou na Designblok jsem si nedokázal docela představit, jakou budoucnost uvidím. V budovách pražského výstaviště mi to bylo jasné docela rychle. Jde o budoucnost našich dětí, tedy generace narozené po roce 2000. O budoucnost generace, která bude žít na Zemi po nás, a proto se zajímá o ochranu přírody a budoucnost planety více, než my dříve narození.


Kolegové z MamiArt cestou domů říkali, že by prezentované trendy nazvali jako „návrat k řemeslům“. Dominantním materiálem současného designu podle vystavovatelů z řad renomovaných firem i nezávislých tvůrců totiž bylo hlavně dřevo. A také tradiční české sklo. Důležitou roli hraje hra se světlem a stíny, ale hlavně kombinace čehokoliv se zelenou. To především v podobě živých rostlin, ale také barev.


Mně osobně to celé, navzdory názoru kolegů, evokovalo cestu ještě hlouběji do minulosti. Současný design prezentovaný v Praze je podle mě návratem k podstatě přírody a živlům. Někdy do pravěku, kdy lidé v souladu s přírodou využívali to, co měli k dispozici. Tento směr klade důraz na ochranu přírody, kdy celá řada tvůrců prezentuje produkty stvořené recyklací nebo upcyklací. Tedy určitou formou znovupoužití již opotřebovaných věcí. Jednoduše tím všichni demonstrují vůli společně chránit Zemi. Důležitým aspektem prezentovaného designu byly nepravidelné křivky a tvary, které často také vycházely z inspirace v přírodě.


Svou labutí píseň na Designbloku hrály trojrozměrné tiskárny a pohledový beton. Ty jsou podle mého názoru out-of-topic a docela se svým plastovým a cementovým pojetím ztrácejí vedle přírodních konceptů firem jako Javorina, Fain Wood, Duro nebo Repello. Osobně jsem zvědav na přijetí letošního křesla a konceptu Velvet Revolution od nábytkářů Ton z Bystřice pod Hostýnem. U této značky mám každý rok pocit, že má úspěch a ocenění jaksi předplacené a porotci odborných soutěží jim vše berou i s navijákem. Nicméně letošní koncept zahalený do červeného sametu mi v kontextu Designbloku přijde mimo. Trendem rozhodně není okázalost, ale udržitelný přístup, přírodní tvary, přírodní materiály a recyklace toho, co jsme již jednou použili.

Autorem článku je Milan Anděl

Doktorát získal díky závěrečné práci s novým konceptem destinačního managementu, následně přednášel na katedře regionálního rozvoje Ostravské univerzity teorii veřejné správy. Díky odborným znalostem byl vedoucím tvůrčího týmu Strategie rozvoje cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji. Současně samostatně nebo v týmech realizoval desítky projektů podpořených z grantů EU a jiných dotací. Je autorem celé řady úspěšných komunikačních konceptů, včetně strategií měst a obcí.

Aktuálně z blogu: