Barvy, mocné čarodějky

Barvy, mocné čarodějky

Zdánlivá maličkost, jako je barva, může rozhodovat o vašem osudu. Nátěr v prodejně o tom, jestli se vaši zákazníci vrátí, barva šátku o vaší životní lásce, webdesign o úspěchu nebo krachu vašeho eshopu. S určitou nadsázkou může mít volba barvy jedno riziko. Po roce již nebude trendy. Vaši klienti nebo potenciální láska se totiž mohou řídit anketou „barva roku“.

Pantone barva roku
Takto by to vypadalo, pokud bychom převlékali logo MamiArt podle barvy roku.


Pojďme nejprve zpátky do barevné minulosti. Zlatá šedesátá byla ve znamení zářivých barev, které měly hlavní slovo v módě, umění i designu. Energická růžová, svěží zelená a jasně žlutá se střídaly na šatech, autech, ve vybavení obchodů i domácností. Jednotlivé odstíny ale každý vnímal jinak a barvám chyběl systém. Barevný chaos skončil v roce 1963, kdy nový majitel americké společnosti Pantone Lawrence Herbert nastavil Pantone Matching System. Každému odstínu přiřadil konkrétní číslo a vytvořil mezinárodní barevný jazyk. Barva se tak stala přesně definovanou položkou.

Příběh tím ale nekončí. Protože se o barvách ví, že mají na lidi různé psychologické účinky a jejich kombinace ovlivňují například nákupní chování, stal se z barev postupem času super byznys. Jedním z jeho vůdců se stala právě firma Pantone. A jako jeden z nástrojů barevného byznysu si zvolila vyhlášení „barvy roku“.


Pantone barva roku


Podle Pantone výběr barvy roku probíhá zhruba takto. Uskuteční se dvě tajné schůzky, během kterých se hodnotí mnoho globálních faktorů, například dění ve společnosti, světové trendy v módě, kultuře, politice a sociálním chování.

Reklamní agentury a další různí influenceři na celém světě se pak každoročně v lednu předhánějí, kdo dříve na webu nebo sociálních médiích zveřejní příspěvek na téma nová barva roku. Zajímalo by mě, jestli všichni z nich chápou argumenty, proč je letošní barvou roku právě Living Coral:

Barva působí společensky, temperamentně, svěže a zároveň podněcuje aktivitu k novým činnostem a lepším zítřkům na vlnách optimismu. Právě takový je dnešní svět, který ovlivňují digitální technologie ruku v ruce se sociálními médii. Ne všichni si tento fakt plně uvědomují, ale ti, kteří informační tlak pociťují, mile rádi vyhledávají více autentických zážitků a prostor, kde se mohou cítit svobodněji. A právě tento pocit umocňuje LIVING CORAL!

Ať je zákulisí volby barvy roku jakékoliv, není barevný trendsetting na škodu. My v reklamních agenturách máme alespoň téma, kterým můžeme ohromit naše klienty během schůzek. A naši grafici získávají vodítko, jak uchopit barevné schéma našich grafických výstupů. Vždyť je to trendy. A že se to za rok změní? Žijeme přece pro okamžik!

Autorem článku je Lenka Klusková

Aktuálně z blogu: