Důležitost fotografie na webu

Důležitost fotografie na webu

Zajímá vás, jak používáme a vnímáme fotografie a grafiku na webu? Jak jednoduše shrnout nepsaná pravidla pro publikování? Jaké jsou hlavní druhy vizuálního obsahu použitelného na webu?

Ostříleným matadorům tvorby webového obsahu nebude dnešní téma zásadní novinkou, ale ucelené shrnutí mnohdy vydá za mnoho střípků informací posbíraných po různých místech.

Jak používáme a vnímáme fotografie, grafiku?

63 % obsahu
sociálních sítí tvoří obrázky (fotografie, infografiky atd.)
66 % updatů
na sociálních sítích jsou obrázky.
Obsah s relevantními obrázky
má 94 % více sledovanosti než obsah bez ilustrací nebo s takovými co se netýkají obsahu. To je prakticky dvojnásobné množství shlédnutí, což už stojí za zvážení.
Obrázky vnímáme rychleji než psaný text
90 % informací zpracovávaných naším mozkem jsou vizuální podněty.

Obrázky a ilustrace jsou tedy jedním ze stavebních kamenů webu a sociálních sítí. Jak tedy takový obsah publikovat? Univerzální návod neexistuje, ale několik následujících tipů jistě pomůže vytvářet obsah, který zaujme i vaši cílovou skupinu.

Hlavní typy vizuálního obsahu použitelného na webu:

  • Chytlavé a neotřelé fotografie.
  • Krátké animované sekvence na pozadí nebo video
  • Ukázky z aplikací a screenshoty – ukáží uživateli často mnohem více než zdlouhavé popisy.
  • Infografika – způsob, jak shrnout relativně velké množství dat do formy natolik poutavé, že si je uživatel se zájmem prostuduje. Tento způsob vizualizace dat často používá grafy a ikony jako zástupné symboly.
  • Komiks – možnost, jak vtipně ukázat vaše pracovní postupy, například výrobu, práci podpory nebo proces zpracování zákazníkovy zásilky.

Budování značky – co si počít bez vlastních fotografií?

Je možné, že váš business teprve startuje a nemáte dost vlastních fotografií použitelných na webu a sociálních sítích. Ani to však není důvod ke ztrátě soudnosti při používání ilustračních fotografií z fotobank, která je často k vidění na stránkách u nás i v zahraničí.

Pracují vaši zaměstnanci ve firemním oblečení, jen je ještě nemáte vyfocené? Jistě pak budou vhodnější provizorní fotografie detailů, než nafotíte při práci vaše zaměstnance. U fotografií lidí při práci, často modelové z fotobanky v dokonale nažehlených montérkách, drží nářadí většinou poprvé v životě.

Pak to může dopadnout takto: "jak nepoužívat pájku" a vy budete k smíchu nejen obchodním partnerům, ale nejspíše i potenciálním zákazníkům, kteří se v oboru alespoň minimálně vyznají.

Lepší je vzbuzovat emoce než chladit sterilitou. I s takovým záměrem je možné vybrat z fotografií na fotobance tak, aby výsledek lákal návštěvníky k prokliku, čtení, nákupu či objednávce.

Čtyři jednoduchá pravidla pro fotografii na webu:

  • Nepřidávejte fotky pouze proto aby zabraly nějaké místo.
  • Zkuste se vyhnout nudným a povědomým obrázkům z fotobank (například dva manažeři v kravatách třesoucí si navzájem rukou. Usměvavá slečna „z letáku“ ukazující někde do prostoru nebo detail "na zuby" jako vyjádření spokojeného zákazníka.)

  • Nepoužívejte nerelevantní obrázky.
  • Buďte konzistentní – každá publikovaná fotka s jiným filtrem? Pokud nestojíte o image cirkusu, vybudujte si vlastní vizuální styl a směr. Budete pak jednoduše identifikovatelní a lidé si vás snáze zapamatují.

Kdy si najmout fotografa?

  • Ve fotobankách jste nenalezli vhodné fotografie.
  • Stávající fotografie již nejsou aktuální nebo dostatečně reprezentativní.
  • Vaše práce je jedinečná, vizuálně zajímavá a fotografie k ní dotvoří příběh. Profesionální dokumentací pak posilujete vlastní značku.

Fotografie na webu tvoří velkou čáast prvního dojmu návštěvníka, proto ji rozhodně není dobré bezmyšlenkovitě odbýt. Pozornost věnovaná vizuální komunikaci se nám může brzy vrátit ve formě zájmu návštěvníků webu nebo stránky na sociálních sítích.

Autorem článku je David Volný

Svůj sběr zkušeností z oblasti IT začal už na prakticky zaměřené střední škole, pokračoval při studiu informatiky na Ostravské univerzitě a vzhledem k překotnému vývoji technologií asi nikdy neukončí. Web a grafika se z hobby přetavily v možnost, jak nabídnout klientům konkrétní a funkční řešení.

Aktuálně z blogu: