Pět a půl motivů, které nesmí chybět v žádné vánoční kampani

Pět a půl motivů, které nesmí chybět v žádné vánoční kampani

Když jsem v pondělí 17. října projížděl Frýdkem-Místkem, všiml jsem si, že pracovníci místních technických služeb oprášili kýčovité vánoční ozdoby z devadesátých let a „zkrášlili“ jimi první ulice. Neklamné znamení, že se blíží divoké období roku. Čas žní pro všechny, kteří cokoliv prodávají.

„Plný dojmů“ z vánoční výzdoby v našem městě jsem si položil otázku: „Co vlastně způsobuje předvánoční šílenství?“ Odpověď jsem se rozhodl najít ve stovce vánočních reklam, které byly v posledních letech ve světě považovány za nejúspěšnější. Nejčastěji jsem opakovaně narazil na několik stejných motivů, o kterých si myslím, že stojí za úspěchem jednotlivých obchodníků. Jaké jsou hlavní atributy vánočních reklam útočící na mozky zákazníků? V čem je to „skutečné kouzlo“ Vánoc? V čem spočívá hlavní útok na podvědomí kupujíících?

1. MOTIV: TEPLO

Když se blíží konec roku a venku je počasí, že by ani psa nevyhnal, přineseme do domů a bytů teplo prostřednictvím reklamy. Střih. Představte si červenec, létem rozpálený ateliér a v něm herce, kteří se navlíkají do svetrů s norským vzorem, kožíšků, čepic, zatímco jim produkční v pozadí rozpaluje ohýnek v krbu. Klapka, jedem, tyhle měkké dárky prodáme! Teplo prostě k Vánocům patří, stejně tak do většiny vánočních reklam.

VÁNOČNÍ REKLAMA, KTERÁ VÁS ROZHODNĚ ZAHŘEJE

2. MOTIV: OBŽERSTVÍ

Především řetězce supermarketů dokáží během svátků prodat cokoliv za úplně nesmyslné ceny. Je libo elegantní salám s unikátním sýrem zalitý voňavým pivem? No jasně, vždyť Vánoce jsou o tom, že nesmyslný salám s průměrným sýrem a obyčejným pivem koupenými za dvojnásobnou cenu vyložíme na stůl, a kromě své peneženky pak nekontrolovaně zlikvidujeme také svá těla. Navíc jsme spokojeni, jak jsme si udělali ty svátky pěkné. Konzum spojený s alkoholismem prostě k Vánocům patří a prolíná se dobrou polovinou vánočních reklam od českého Tesca, přes britské Sainsbury´s, Marks and Spencer až po americký Walmart.

VÁNOČNÍ REKLAMA, PO KTERÉ BUDETE JÍST AŽ K PRASKNUTÍ

3. MOTIV: TELEVIZE PŘED SEBOU A TELEFON V RUCE

Vedle producentů měkkých dárků, jídla a alkoholu je zde ještě třetí skupina prodejců, kteří mají na Vánoce pastvu. Jen v loňském roce čeští prodejci elektra hlásili meziroční nárůst tržeb v předvánočním období mezi 20 a 36 procenty. Divíte se? Já ne. V téměř každé reklamě na elektroniku je v pozadí zapnutá televize, lidé žmoulají v rukou chytré telefony, případně mimozemšťani přesvědčují o tom, jak jejich zbytečný spotřebič ve skutečnosti nezbytný. Bohužel v domácnostech to pak taky tak během svátků vypadá. Televize a chytré mobily jsou nezbytným koloritem Vánoc i vánočních reklam.

VÁNOČNÍ REKLAMA PLNÁ POTŘEBNÝCH ELEKTROSPOTŘEBIČŮ

4. MOTIV: SLEVY

Není nad to zvýšit ceny zboží na dvojnásobek a následně týden před svátky slevnit na 150 procent jeho skutečné hodnoty. Na tomto místě bych se chtěl marketérů zastat. Oni za to opravdu nemůžou. To lidi, ti to tak chtějí, ti chtějí vycházet z obchodů s pocitem výhodné koupě. A právě proto jsou upozornění na nejrůznější předvánoční redukce cen nedílnou součástí některých reklam. Co naplat, že určité pivo stojí celoročně 25 korun. Před Vánocemi dobře zdůrazníme, že slevňujeme cenu láhve ze 40 korun na 35 a lidi nám to sežerou i s navijákem.

VÁNOČNÍ REKLAMA, KDE JE VŠE NEUVĚŘITELNĚ LEVNÉ

5. MOTIV: LÁSKA

Že vám během běžného roku chybí mezi lidma láska? Že vám lidé přijdou čím dál více agresivnější, méně ohleduplní, bez morálky? Tak si zapněte vánoční reklamy, to je balzám! V nich se každý drží za ruku, mucká, mačká, tlačí, hladí, prostě láska na každém kroku. Jaká škoda, že je to láska v létě ve studiu nahraná. Že se 27. prosince vydáme do ulic a kolem nás bude zase ta stará známá atmosféra. Dárky jsou rozdané, peníze utracené, obchodníci mají plné kapsy, plán je splněn, na co více lásky?

VÁNOČNÍ REKLAMA, KTERÁ VÁM ZAHRAJE NA CITY

5,5. A SAMOZŘEJMĚ

Ježíšek a sníh (nebo chcete-li Santa a umělý bílý prášek).

VÁNOČNÍ REKLAMA, KTEROU JSTE MOŽNÁ JEŠTĚ NEVIDĚLI

Autorem článku je Milan Anděl

Doktorát získal díky závěrečné práci s novým konceptem destinačního managementu, následně přednášel na katedře regionálního rozvoje Ostravské univerzity teorii veřejné správy. Díky odborným znalostem byl vedoucím tvůrčího týmu Strategie rozvoje cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji. Současně samostatně nebo v týmech realizoval desítky projektů podpořených z grantů EU a jiných dotací. Je autorem celé řady úspěšných komunikačních konceptů, včetně strategií měst a obcí. V MamiArt vám rád pomůže se vznikem nové vizuální identity a place-brandingem.

Aktuálně z blogu: