Řezaná grafika a reklama

Řezaná grafika a reklama

Udrží si řezaná grafika svou pozici? V dnešním světě digitálního tisku? Technologie, která je starší, než byste čekali? Sepsali jsme její vývoj od počátků až po současnost. Její milníky a odvětví, do kterých pronikla, nám pomohly najít odpověď na naší otázku.

Historie plotrovaných folií

Myslíte si, že je řezaná grafika starší než nejpoužívanější grafický program Photoshop, který minulý rok oslavil 25 let? Ano, je starší než Photoshop.

Myslíte si, že řezaná grafika je starší než Corel, od roku 1989 jeden z nejstarších programů na tvorbu řezané grafiky? Ano, je starší.

Řezaná grafika je totiž technologie, která má přes 40 let!

Vývoj technologie řezané grafiky

V Čechách zažila tato technologie největší boom v devadesátých letech. Přispěl k tomu pád železné opony, rychlý vývoj počítačů a především jejich snadný dovoz a koneckonců i rychle rozvíjející se podnikatelské prostředí a vstup zahraničních firem do České republiky. Ty většinou přinášely inovace v oblasti reklamy.

V devadesátých letech jste mohli řezanou grafiku vidět prakticky všude. Celkem rychle vytlačovala z trhu písmomalířství a staré technologie na výrobu reklamy. Mám na mysli zpravidla outdoorovou reklamu.

Vyřezávaly se z ní billboardy, polepy na auta, navigační systémy v budovách, lepily se výlohy a okna provozoven. Ovšem, vytlačila také staré techniky v odvětví, ve kterém byste to možná nečekali. Například dopravní značky. Ano, rovněž zde nahradila barvu řezaná folie.

Samotný vývoj folií zaznamenal v devadesátých letech obrovský skok. Rozšiřovala se paleta barev, zlepšovaly se fyzické vlastnosti fólie, jako byla barevná stálost nebo lepší odolnost vůči UV záření.

Současnost řezané reklamy vs. digitální tisk

Po roce 2000 začala řezaná grafika ustupovat digitálnímu tisku. Umožnil to rychlý vývoj počítačů. A hlavně velká poptávka po reklamě. Díky ní mohli výrobci digitálních tiskáren vsázet více na vývoj a inovace. Proto se digitální tisk během deseti let stal fenoménem v oblasti signmakingu a outdoorové reklamy.

Plotrové fólie se v té době ustálily přibližně na šedesáti odstínech. Zpravidla se používají tří, pěti a sedmileté fólie, což je dnes běžné označení teoretické trvanlivosti udávané výrobcem. Nejznámější značky plotrových folií jsou Mactac (odkaz) a Oracal (odkaz). Řezanou grafiku můžete dnes vidět nejčastěji na polepech vozidel a výlohách provozoven.

Společnost 3M, certifikovaný výrobce reflexních fólií obsadil trh v označování vozů policejních a hasičských složek po celém světě. Řezaná grafika se používá také při pískování reklamních předmětů a v dopravním značení se zcela usadila.

Přelom v plotrové reklamě

Poslední přelom v této technologii přišel po roce 2010. A je úsměvné, že tomu pomohl digitální tisk. Poptávka po aplikaci digitálního tisku na nejrůznější povrhy došla do extrému. Dnes můžete potištěnou fólii nalepit i na brizolit, cihly, beton a podobné velmi strukturované povrchy. A z těchto fólií můžete stejně jako kdysi vyřezat písmena a na tyto povrchy následně aplikovat. Tohle rozšíření je v technologii plotrové reklamy klíčové.

Když to shrnu, řezaná reklama má zásadní tři hlavní pozitiva:

  • tato reklama je považována stále za cenově nejdostupnější
  • ukázalo se, že řezaná grafika bývá zpravidla trvanlivější, než digitální tisk
  • estetika je zásadním elementem této technologie, stačí se podívat na imitace pískované folie na výlohách restaurací

Jaké je tedy odpověď na mou otázku na začátku článku? Myslím, že odpověď jste našli sami. Řezaná grafika má své pevné místo na trhu reklamních médiích a než příjde nějaká revoluce, ještě dlouho svou pozici mít bude.

Autorem článku je Marek Vlček

Nejcennější zkušenosti a evropský nadhled získal při intenzivní práci napříč západní Evropou a poznáváním různých mentalit a kultur. Poté nastoupil do reklamního oddělení významného hráče v zábavním průmyslu. Tato práce byla vysněným zlomem v životě. Podílel se na realizaci interiérů, firemní propagaci a správě reklamních kampaní. Po těchto zkušenostech založil fullservisové reklamní studio Maara, kde ve spolupráci s dalšími freelancery vytvářel firemní identity regionálních firem a živnostníků. Po pěti letech na volné noze se stal jedním z kreativních pilířů reklamního studia MamiArt.

Aktuálně z blogu: