10 tipů pro festival bez naštvaných návštěvníků

10 tipů pro festival bez naštvaných návštěvníků

Na úplně prvním festivalu jsem byl v Británii. Bylo mi čerstvě osmnáct a byl jsem z toho na větvi. Od té doby jsem produkoval a navštívil hodně přes sto akcí. Často jsem byl naštvaný a častokrát zase v rauši. Proč? Festivalová sezóna právě začíná, a tak jsem se zamyslel nad věcmi, které lidem na festivalech nejvíce otravují život. Jak se jim vyhnout? Přečtěte si můj MÁM BLOG.

1 VSTUPNÉ ZDARMA? JEN TO NE

Místní akce má kvalitní program a vy se na ni vydáte. U vstupu zjistíte, že je vstupné zdarma! Wow, jaké překvapení! Překvapení? V areálu se motají pochybné existence. S prominutím socky, které propašovaly vlastní alkohol a za pivo v areálu neutratí ani korunu. Festival je byznys a musí vydělávat. Páchnoucí návštěvníci, kteří přijdou bez peněz a otráví ty s penězi, jsou cestou do pekel.

2 U VSTUPU PŘICHÁZÍ PRVNÍ DOJEM

Blížíte se do festivalového areálu. Hudba zní, agenti partnerů akce září všemi barvami a úsměvy. Přicházíte s dobrou náladou ke vstupu a zdáli znějící hudbu doplňuje podařený grafický vizuál vstupní brány. Zase wow! A najednou prásk! Fronta jako had. Na její příčinu přicházíte po hodině. Ochranka s naštvanými obličeji obrací nejedny návštěvníkovy trenýrky naruby. To je důvod otočit se na patě a jet zpátky domů.

3 ŽÍZEŇ!

„Prodali jsme šest tisíc vstupenek, tak přidáme navíc jeden stánek s pivem a sodovkou.“ Tak nějak to začíná a tak to taky končí. Jeden nejmenovaný ostravský festival v minulém roce deklaroval tisíce prodaných vstupenek a davy lidí. Ti na internetu prohlašovali, že už se tam nevrátí. Pořadatel totiž, ehm, jaksi zapomněl dimenzovat stánky s občerstvením na toto množství návštěvníků. Hlad a žízeň jsou prostě prevít.

4 ZÁCHOD NEMUSÍ VONĚT. STAČÍ, KDYŽ JE

Po pití a jídle přichází. Ano, budka! Nejvíce si na existenci toalet potrpí ženy. Paradoxně však, dámy prominou, tam po sobě obvykle nechávají daleko větší nepořádek, než chlapi. Nerad vzpomínám na vytopené a ucpané dámské záchody, které jsem jako pořadatel musel řešit. A jako návštěvník nerad vzpomínám na řadu vrávorajících vedle stojících mužů nad festivalovým plotem. Přitom firmy poskytující sanitu mají tak velkou nabídku!

5 PSI A DĚTI NA FESTIVAL NEPATŘÍ

Jsou věci, kterou jsou pro děti naprosté tabu. Například filmy s hvězdičkou. Děti si mají hrát doma s hračkami a na festivalech nemají co dělat. Nebo jim snad rodiče plní své vlastní dětské sny? Velká růžová trendy sluchátka na uších a naštvaná tvářička batolete. To mi dokáže festival znechutit stejně jako otrávený křik malého dítěte vedle „rozjetých“ rodičů v deset večer.

6 NEHUDEBNÍ PROGRAM „OŽIVÍ“ FESTIVAL

Velké evropské festivaly jsou jako města. Najdete tam bankomaty, obchody, prostě vše, co zpříjemní několikadenní pobyt na louce. Nehudební program a aktivity jsou ten nejlepší chillout. Cirkusová show, lunaparky, lehátka, fotbálek, to vše patří k trendům letních festivalů. Jaký šok pro návštěvníka, když se pořadatel omezí na „nehudební“ promo akce partnerů, kteří vám za tři dny desetkrát vnutí letáček s nabídkou zdravotního pojištění.

7 KEMP JE DOČASNÝ DOMOV

Kemp je na festivalu dočasným bydlištěm návštěvníků. A nikdo nechce bydlet na skládce. Paradoxně je na tom většina českých festivalů lépe, než festivaly v Anglii nebo ve Švýcarsku. Tamní konzumní mládež před festivalem nakoupí stany a oblečení, vše jednou použije a nechá v kempu. Já si myslím, že pokud návštěvník při vstupu do kempu složí opravdu velkou vratnou kauci, hned si rozmyslí, jestli si pozůstatky několikadenního řádění odnese s sebou.

Zdroj: dailymail.co.uk

8 ČISTÝ FESTIVAL

Musím si přihřát polívku. Už devět let děláme festivaly čistější. Třídíme odpady a lidi to baví. Recyklovali jsme milion a půl plastových kelímků, vytřídili stovky tun odpadků. Festivaly jsou viditelně čistější, než před deseti lety. Přitom k tomu stačí jednoduchý motivační systém.

9 PROGRAM JE TO PRVNÍ A POSLEDNÍ

Na začátku všichni jedou na festival kvůli programu. Pořadatelé se předhánějí, kdo vytáhne z rukávu větší eso. A nakonec je úplně jedno, jaká kapela na pódiu zahraje. Po pěti pivech lidi buď nadávají, nebo naopak tančí úplně na všechno!

10 ÚSMĚVY A POZITIVNÍ ATMOSFÉRA

Rozdávejte úsměvy po celý rok, rozdávejte úsměvy po celý festival. S pozitivní náladou pak budou lidé přijíždět a s pozitivní náladou se budou rádi vracet! Festival je svátek, festival je slavnost. A festival může být protipól „jedním“ člověkem šířené blbé nálady a „hejtů“.

Autorem článku je Milan Anděl

Doktorát získal díky závěrečné práci s novým konceptem destinačního managementu, následně přednášel na katedře regionálního rozvoje Ostravské univerzity teorii veřejné správy. Díky odborným znalostem byl vedoucím tvůrčího týmu Strategie rozvoje cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji. Současně samostatně nebo v týmech realizoval desítky projektů podpořených z grantů EU a jiných dotací. Je autorem celé řady úspěšných komunikačních konceptů, včetně strategií měst a obcí. V MamiArt vám rád pomůže se vznikem nové vizuální identity a place-brandingem.

Aktuálně z blogu: