Je to fajn. Je to fajn fajnOVA Ostrava.

Je to fajn. Je to fajn fajnOVA Ostrava.

Co přesně je nový strategický plán města Ostravy a jak ho vnímají obyvatelé? Bude fungovat slovní spojení fajnOVA a propojení se značkou Ostravy? Jaká je vůbec historie slova fajne v našem kraji? A proč je ostravAk věčně nabroušený? Tak nějak se mi to všechno propletlo a začal jsem vzpomínat na Ostravu v době, kdy jsem tam studoval a pracoval.

Najbrt a já v Ostravě

Největší sláva uhelných dolů, hutí a koksoven je pryč. Celá tvář města se postupně proměnila, mění se a měnit se ještě bude. V roce 2009 přišla Ostrava s novým logem, celkovou změnou vizuální identity a podle mě velice úspěšnou ukázkou správného použití a využití place-brandingu. Studio Najbrt odvedlo dobrou práci. To se musí nechat. Dnes vidíme tři vykřičníky prakticky všude. V městské dopravě, v nemocnici, na vozech městské policie, v kultuře nebo ve sportu. Lidé se s touto značkou i přes počáteční rozpaky ztotožnili.

Živě si vzpomínám na to, když jsem se v roce 2009 zúčastnil velkolepého představení značky Ostrava!!! v Domě Umění. Aleš Najbrt řečnil, Jaromír Nohavica zpíval, všichni jsme pili uvítací energy drinky s vykřičníky a rozebírali jsme si placky. S malou nedůvěrou jsme diskutovali, jestli má tato značka potenciál, jestli se mezi lidmi chytne. Jedno jsme věděli jistě. Značka to byla dost svérázná. Koneckonců, jaký kraj, takový brand.

Studio Najbrt: prezentace v Domě umění Studio Najbrt: prezentace v Domě umění

Nabroušený ostravAk

Málokdo tuší, že v ostravské aglomeraci a přilehlých městech žije přes milión lidí. S oblibou se region svou velikostí a počtem obyvatel srovnává s Prahou. Jenže pár věcí je zde jinak. Stále je zde tvrdá a těžká práce, vyšší nezaměstnanost a jedinečné klima, které v republice nenajdete. Smogové situace a celoročně zhoršené rozptylové podmínky jsou zde na denním pořádku.

Autor: Marek Vlček - Pohled na Vítkovice z haldy Emy Autor: Marek Vlček - Pohled na Vítkovice z haldy Emy

Když Jarek Nohavica zpívá „Ostravo, Ostravo, město mezi městy, hořké moje štěstí”, tak víceméně vystihuje vše podstatné. Celý region a zvlášť Ostrava je nasáklá hořkostí již z dob, kdy zde převládal těžký průmysl, a vše bylo zasypané černými sazemi. Situaci ostrého Ostraváka nahrává fakt, že průměrná mzda je zde nižší než v Praze. Stav obecně horší finanční situace je v lidech tak silně zakořeněný, že se na téma zaměstnanosti a peněz stočí kdejaká diskuze.

Snad proto je typický Ostravák věčně nabroušený, vše hodnotí s notnou dávkou ironie a navíc ještě vše okoření specifickým slovníkem. Na první pohled by se mohlo zdát, že to vše jsou špatné vlastnosti. Opak je ale pravdou. Jak s nadsázkou tvrdím, ironie a čas od času použitý sarkasmus lidem žijícím v Ostravě usnadňují život.

FajnOVA FajnOVA

Fajnový plán do roku 2023

V roce 2016 přichází strategický plán pro Ostravu s názvem fajnOVA. Má určit směr a priority dalšího rozvoje statutárního města Ostravy v letech 2017 - 2023. Promítnout se má do rozhodování o investicích města a cílem je zapojit samotné obyvatele k diskuzi, námětům a připomínkám. Letos proběhne SWOT analýza, projekt dostane jasnou vizi, určí se strategické cíle, vytvoří se akční plán obsahující projekty, nakonec se celý koncept přednese a schválí. Pokud se tyto kroky nepodcení, může strategický rozvoj Ostravy opravdu nakročit blíže samotné myšlence dokumentu s názvem Společný plán obyvatel Ostravy pro Ostravu. Nebudou to jen prázdná slova. Bude to FajnOVA.

fajnOVA Ostrava!!! fajnOVA Ostrava!!!

Co když Ostrava není tak moc fajnová?

Zkusme se na fajnovou Ostravu podívat jiným pohledem. Je opravdu fajnová? Není to jen proto, že to říkal Ruda z Ostravy? Já si myslím, že place-branding z vody neuvaříte. Nejde to bez zpětné vazby obyvatel, nejde to bez pečlivého průzkumu a jasné koncepce do budoucna. Když zapátrám v paměti, tak si vzpomenu na Karvinou nebo Havířov. Jedno z těchto měst si chtělo osvojit přívlastek „fajn“ jako první. To se však nepovedlo. Lidé se neztotožnili s touhle koncepcí a tahle myšlenka rychle vyšuměla. Neměla jakoukoliv spojitost s městem.

Je zde ale ještě jeden případ. V roce 2008 vznikl ve Frýdku-Místku streetartový projekt Fajne Mjesto. Počáteční písmena FM vytváří nezaměnitelné pojítko s městem Frýdek-Místek, samotné slovo Mjesto odkazuje na polský vliv v regionu. Do názvu se promítá jistá logika a není to zcela prvoplánová věc. V tomto případě sehrála náhoda velkou roli a místní zpěvák René Souček kdesi zahlédl samolepku Fajne Mjesto a vznikl stejnojmenný hit, který se má v letošním roce stát oficiální hymnou města. Následně začaly v okrese Frýdek-Místek vznikat firmy s názvem Fajne. Takže tady máme Fajne stroje, Fajne lyže nebo Fajne kolo. Tento virální place-branding, dá-li se to tak nazvat, je jedinečný. Tisíce obyvatel města si neoficiální značku vzalo za své. Frýdek-Místek je prostě Fajne Mjesto a přes to vlak nejede.

Fajne mjesto Fajne mjesto

Nezbývá než popřát Ostravě podobné štěstí při tvorbě strategie. Snad politici nebudou politikařit a vytvoří koncepci rozvoje společně s obyvateli. Jedině tak se fajnOVA stane podobným marketingovým virálem, jako nedaleké Fajne Mjesto.

Autorem článku je Marek Vlček

Nejcennější zkušenosti a evropský nadhled získal při intenzivní práci napříč západní Evropou a poznáváním různých mentalit a kultur. Poté nastoupil do reklamního oddělení významného hráče v zábavním průmyslu. Tato práce byla vysněným zlomem v životě. Podílel se na realizaci interiérů, firemní propagaci a správě reklamních kampaní. Po těchto zkušenostech založil fullservisové reklamní studio Maara, kde ve spolupráci s dalšími freelancery vytvářel firemní identity regionálních firem a živnostníků. Po pěti letech na volné noze se stal jedním z kreativních pilířů reklamního studia MamiArt.

Aktuálně z blogu: