Jak oživit komunikaci a branding? Instagramovou mobilní fotografií!

Jak oživit komunikaci a branding? Instagramovou mobilní fotografií!

Spousta manažerů považuje fotografii za pouhý doplněk internetových stránek, článku nebo publikované novinky a nevidí v ní žádnou přidanou hodnotu. Nicméně s trendem zrychlování a zjednodušování komunikace se stále častěji sází na vizuální informaci. Kvalitní fotografie na Instagramu pak může branding zajímavě oživit.

Proč používat Instagram?

Instagram volí ti, kteří chtějí oslovit širokou skupinu potenciálních zákazníků a jejich primárním cílem není konverze na zisk, ale budování brandu. Proti nim stojí skupina, která tvrdí, že Instagram je ekvivalentem „selfíčka a tuny filtrů“. Prostě další z aplikací vhodných jen pro teenagery. A to je poměrně omezený pohled na věc.

Instagramové příspěvky mohou mít mnohem vyšší úroveň a zapadat do mediálního plánu jakékoliv společnosti. Jako příklad mohu uvést značky, které jste běžně zvyklí vídat v obchodních domech Starbucks, Marks&Spencer, H&M, Reserved a další. Všechny tyto firmy na Instagramu fungují a podporují tak povědomí o své značce.

Co je Instagram?
  • Instagram je sociální síť založená na fotografiích, postavená primárně pro mobilní platformu. Drtivá většina jeho uživatelů tak stále obsah produkuje i konzumuje. Síť uživatelů Instagramu se zvětšuje velmi rychlým tempem. Koncem roku 2015 počtem uživatelů předstihl mnohem déle fungující Twitter. Důvody úspěchu jsou poměrně prosté: je to jednoduché, rychlé, vizuálně zajímavé a funguje to v mobilním telefonu a tabletu.

Instagram šetří čas (a možná i peníze)

Možná si právě říkáte, že to vše je pěkné, ale na správu další sociální sítě nemáte čas ani náladu. Pravda je jinde. Instagram šetří čas uživatelů sociálních sítí. Vzhledem k tomu, že byl Instagram koupen Facebookem, je integrace instagramových postů na facebookovou stránku velmi snadná a stejně jednoduše je možné stejný příspěvek publikovat i na Twitter.

Takže vlastně s Instagramem získáte distribuční kanál směřující na několik sociálních sítí jedním kliknutím. Pokud se vaše facebookové příspěvky skládaly z občasné přesdílené rádobyvtipné fotografie na téma „už je pátek?“ a „to je zase pondělí?“, máte možnost stream nenásilně oživit vlastním obsahem, který pomůže budovat povědomí o vaší společnosti.

Instagram to bere zeširoka

Koncem minulého roku přibyla možnost vkládání fotek jiného než čtvercového formátu. Je to podle mě trochu škoda, protože tím Instagram přišel o svou výlučnost mezi „fotografickými servery“. Tímto omezením totiž vystupoval z řady a zároveň podněcoval kreativitu autorů. Takže pokud chcete zůstat mezi výjimečnými, zůstaňte nejlépe u původního čtverce. Naučte se do něj komponovat a nezapadněte mezi ty lenivější.

Čtverec nebo obdélník? Čtverec nebo obdélník?

Druhou výraznou změnou funkčnosti jsou krátká videa o délce od 3 do 15 sekund, která teď můžeme publikovat podobným způsobem jako fotografie. Při vhodném použití se opět jedná o silný nástroj jak oživit svou prezentaci.

Vazby na web a další sociální sítě

Možná si právě říkáte, že to vše bylo pěkné, ale na správu další sociální sítě nemáte čas ani náladu. Vzhledem k tomu, že instagram byl koupen facebookem je integrace instagramových postů na vaši facebookovou stránku velmi snadná a stejně jednoduše můžete stejný příspěvek publikovat i na twitter.

Získáte tak distribuční kanál směřující na několik sociálních sítí jedním kliknutím. Pokud se vaše facebookové příspěvky skládaly z občasné přesdílené rádobyvtipné fotografie na téma „už je pátek?“ a „to je zase pondělí?“ máte možnost stream nenásilně oživit vlastním obsahem, který pomůže budovat povědomí o vaší společnosti.

Co publikovat na Instagramu?

I. Zákulisní fotografie a videa

Tvoříte? Já ano a rád se pochlubím výsledkem. Je to taková tečka za ukončeným projektem. Proč se navíc nepochlubit tím, jak trnitá k tomu výsledku vedla cesta?

Většina silných značek si zakládá na tom na image. Rádi předvedou, jak fungují, jak se starají o své zaměstnance, čas od času se pochlubí stylovou fotografií z výroby. Tady se bez obav můžete inspirovat. Jako zákazník více ocením neuniformní řešení, invenci a ruční práci. Nebojte se předvést, co ve vás je.

Tip: ukliďte ze scény rušivé prvky, například rozpité kreativní lahváče, uschlou kytku, hromadu letáků apod.

II. Předpřipravené fotografie pro kampaně

Chystáte novinky na sezonu? Možná by nebylo od věci v rámci plánu občas „pustit chlup“ a trochu lidi navnadit. Jak? Vlastní fotografie se siluetou člověka a výrobku s popisem „pracujeme na tom a bude to neskutečné“ zaujme více lidí, než řádek na blogu s commentem „pro rok 2016 připravujeme novinky v portfoliu“.

Tip: pokud publikujete fotografie z výroby, dejte pozor na vaše know-how, které chcete chránit. Nápady často utečou neuváženým sdílením na sociálních sítích.
Jak může vypadat soutěž na instagramu. Fotografie na sebe navazují a uživatelé hledají skryté stopy. Jak může vypadat soutěž na instagramu. Fotografie na sebe navazují a uživatelé hledají skryté stopy.

III. Vtipná fakta

Prakticky každý obor má něco, co může ostatním přijít zajímavé, případně pobaví.

  • Takže: vedete si statistiky kolik tužek týdně kolega ve vzteku nad rozlitou kávou poláme? To je námět pro info fotografii s vhodným popiskem!
  • Nebo: Přišli jste po teambuldingu s botama, které se rozhodně neprodaly jako jeden pár? Proč neukázat, že jste taky jenom lidi a kreativní jste i s kocovinou?
  • V zasedačce je taky živo: Vyřádil se někdo během kreativní chvilky na flipchartu takovým způsobem, že se o to chcete podělit? Další fotka, další příspěvek.
Tip: některé věci by opravdu měly zůstat interní :)

Nekvalita je rozhodně kontraproduktivní

V situaci, kdy mi jde o cílevědomé budování vlastního brandu, se musím zamyslet nejen nad tím, jaké fotky budu publikovat, ale také jakým zařízením je pořídím. Je bez diskuzí, že dnešní mobilní telefony mají dostatečnou kvalitu obrazu a rozlišení na to, aby to vyhovovalo publikování na Instagramu. Ti nejlepší totiž nepoužívají mobilní foťák a filtry. Kvalita fotografie začíná u pořízení fotografie. Vyfocení lepším fotoaparátem, než je ten v mobilu, umožňuje dosáhnout lepšího výsledku na první. Z vlastní zkušenosti vím, že s cenově dostupným vybavením lze produkovat fotografie, které technicky strčí srovnatelné fotografie z mobilního telefonu do kapsy.

Tipy:
Necháváte si právě nafotit vlastní výrobu na web profesionálem? Když na to budete myslet předem, může vzniknout sada tématických fotografií pro pozdější publikování na sociálních sítích.

U fotografií, které drží obsahovou linii, je vhodné zachovat i linii vizuální. Například publikujete několik různých témat: backstage, brand v terénu, firemní kultura. Proč tedy nedat každému jasně danou vizuální linku?

Vybranou fotografii v počítači, tabletu nebo telefonu můžeme překrývat vrstvou předem připravené grafiky, která obsahuje logo, rámeček s okraji a třeba firemního maskota. Zde vynikne kouzlo čtvercové fotografie s pevnými rozměry. Když nachystáme šablony, můžeme je pak velmi jednoduše spojovat i v méně výkonných zařízeních přímo v terénu.
Autorem článku je David Volný

Svůj sběr zkušeností z oblasti IT začal už na prakticky zaměřené střední škole, pokračoval při studiu informatiky na Ostravské univerzitě a vzhledem k překotnému vývoji technologií asi nikdy neukončí. Web a grafika se z hobby přetavily v možnost, jak nabídnout klientům konkrétní a funkční řešení.

Aktuálně z blogu: