Responzivní web je bránou ke 42 procentům českých uživatelů internetu.

Responzivní web je bránou ke 42 procentům českých uživatelů internetu.
Máte relativně nové webové stránky, a přesto se vaší firmě nebo projektu nedaří tak jak by jste očekávali? Provozujete oddělenou mobilní verzi stránek, web optimalizovaný pro určité rozlišení a říkáte si, že to musí být dostatečné? Omyl, s rostoucí oblibou smartphonů a tabletů je nutné mít takzvaný responzivní web. Bez něj potenciálně přícházíte o tu třetinu klientů, která používá při prohlížení internetu chytré mobilní telefony a také ztrácíte desetinu uživatelů internetu, kteří se on-line připojují přes tablety.

Určitě jste si v posledních letech všimli toho, že čím častěji používáte při prohlížení stránek chytrý mobilní telefon nebo tablet, tím častěji se vám zobrazí jejich perfektně optimalizovaná verze, takzvaný responzivní web. V tomto případě jen pohodlně scrollujete obsahem a netrápíte se zvětšováním stránky, případně trefováním prstu do titěrných odkazů tak, jako u neresponzivních stránek. Typickým příkladem jsou například weby sociálních sítí Twitter nebo Google+. Ať tyto stránky otevřete na tabletu nebo stolním počítači, zobrazí se vždy tak, aby to co nejlépe vyhovovaly danému zařízení.

Ptáte se, jak je možné, že se webová stránka přizpůsobí vašemu zařízení? Trefili se snad vývojáři přesně do velikosti vašeho displeje? To rozhodně ne. Programátoři mají daleko jednodušší řešení. Dnes se internetové stránky neoptimalizují pro konkrétní rozlišení monitoru. Navrhují se tak, aby při rozlišení desítek různých velikostí displejů při otočení na šířku i na výšku vždy zůstal veškerý důležitý obsah přístupný a přehledně rozvržený. Vývojáři totiž dobře ví, že nemají možnost ovlivnit to, jaké zařízení bude uživatel stránky používat.

Responzivní web v kostce

  • Responzivní stránky fungují prakticky na všech zařízeních. Navíc pokud se na trhu objeví například telefon s novým rozlišením, responzivní web se na něj automaticky nastaví
  • Servírováním různého obsahu podle typu zařízení můžeme dosáhnout výrazně vyšší rychlosti načítání stránky. Na konci bude stát spokojený zákazník.
  • Jako správce webu nepoznáte rozdíl v administraci. Nepočítáme-li jazykové mutace, spravujeme pouze jednu verzi stránek pro všechny typy zařízení.
  • Pro všechny varianty zobrazení stránky stačí uživateli jediný odkaz.
  • Použitelnost v mobilních zařízení si můžete jednoduše odzkoušet pod odkazem. https://www.google.cz/webmasters/tools/mobile-friendly/

První důvod pro responzivitu: Nediskriminuje zařízení.

Pojďme se na chvíli zaměřit na běžně dostupné smartphony. Ty začínají u rozlišení 320 x 240 pixelů u těch nejlevnějších modelů a končí někde u rozlišení 2560 x 1600. To mají především vlajkové lodě jednotlivých výrobců smartphonů. A jejich množství dnes přesahuje většinu běžně používaných monitorů v domácnostech. Takže pokud neplánujeme responzivní web, které rozlišení se rozhodneme při tvorbě našich stránek vypustit? Budeme jako tvůrce webu zkoušet vnutit klientovi alibistické argumenty typu “prohlížeče a rozlišení pod 5 % zastoupení na trhu nepodporujeme”? S tím nepochodíme.

Účelem internetových stránek je totiž naservírovat všem uživatelům stejné množství informací a udělat to tak, aby se všem bez ohledu na používané zařízení zobrazilo to podstatné. Každý si zaslouží přehlednou navigaci, kvalitní obsah a správné kontakty bez omezení nejlevnějších zařízení s nejmenším displejem, nebo naopak zvýhodnění drahých modelů smartphonů a tabletů.

Druhý důvod pro responzivitu: Preference vyhledávačů.

Máte kromě internetových stránek také samostatnou mobilní verzi a myslíte si, že je to dostačující? Na první pohled je to pádný důvod, proč nevytvářet responzivní web. Je tady však jedno velké ale. Vyhledávače ve srovnání s responzivním webem vyhodnocují klasické stránky a samostatnou mobilní verzi jako duplicitní, a proto méně hodnotný obsah. Navíc Google začal zvýhodňovat ve vyhledávání weby přizpůsobené pro mobilní prohlížeče. Co to znamená pro starší a méně přístupné weby? Časem se vám stane, že i přes relativně hodnotný obsah webovek budou vyhledávače preferovat lépe optimalizované stránky. Dohánět takovou ztrátu pak není vůbec jednoduché.

Třetí důvod pro responzivitu: Nejsme dinosauři.

Proč překopávat stránky, které jsme pracně vytvářeli před třemi nebo čtyřmi lety? Vždyť takto staré auto je pořád zánovní kus. V životnosti webu to ale je, jako by pamatoval dinosaury. Už řadu let nestačí optimalizovat internetové stránky pro dva prohlížeče a rozlišení 1024 x 768. Kupříkladu taková webová stránka ve flashi je v dnešní době srovnatelná s tím, že svůj web zrušíte úplně. Přeháním? Zkoušeli jste otevřít flashovou stránku na mobilním zařízení s Androidem či iOS? Místo flashe se vám možná zobrazí nějaká alternativa. Pokud na to autor ovšem myslel. Ve většině případů se uživateli ovšem nezobrazí vůbec nic. Podpora ze strany mobilních operačních systémů Android a iOS už oficiálně zmizela. Takže pokud budeme jako dinosauři, je to ideální způsob, jak naštvaného klienta poslat ke konkurenci.

Čtvrtý důvod pro respozivitu: Stáli jste někdy za dveřmi?

Představte si, že budete ve svém chytrém telefonu hledat telefonní číslo na zámečníka, který vám otevře zabouchnuté dveře. Je minimální šance, že u toho budete sedět v teple vlastního bytu u stolního počítače. S trochou štěstí budete na chodbě za těmi zabouchnutými dveřmi chytat vlastní nebo sousedovu wi-fi do telefonu a hledat někoho, kdo přijede dříve, než se vám v hrnci na plotně vyvaří oběd a spustí požární hlásič. V takové situaci teprve člověk pochopí, že uživatele stále nejvíce zajímají informace a ne pouťové efekty. Pokud je nenajde hned, nebude dále pátrat a obstará si je jinde. V podnikatelské praxi to znamená, že osloví konkurenci s responzivním webem. A za dveřmi své kanceláře nebo dílny nakonec zůstane sedět bez práce ten živnostník nebo podnikatel, který včas nemyslel na to, že 42 procent Čechů využívá k prohlížení internetu smartphony a tablety.

Autorem článku je David Volný

Svůj sběr zkušeností z oblasti IT začal už na prakticky zaměřené střední škole, pokračoval při studiu informatiky na Ostravské univerzitě a vzhledem k překotnému vývoji technologií asi nikdy neukončí. Web a grafika se z hobby přetavily v možnost, jak nabídnout klientům konkrétní a funkční řešení.

Aktuálně z blogu: