Je cena grafiky stejná jako cena grafika?

Je cena grafiky stejná jako cena grafika?

Snem každého podnikatele v oboru reklamy a grafiky je dlouhodobě spokojený klient. Cesta ke spokojenosti začíná u profesionálně odvedené služby a končí u adekvátní ceny. Grafik se může vnímat jako umělec, který vytváří hodnotné dílo, zatímco klient může na grafiku pohlížet jako na spotřební zboží. Stanovení cenové rovnováhy mezi grafikem a klientem pak může být kámen úrazu.

Pokud věnujete čas sledování cen na trhu grafiky, naleznete u identických grafických prací značné cenové rozpětí. Pro příklad nemusíte chodit daleko. Logotyp. Každá společnost, každý drobný živnostník má svoje logo. Jeden podnikatel má logotyp zeleno-žlutý, druhý podnikatel má logo červeno-modré. Hlavní účel je však stejný. Vizuální identifikace.

Stanovení výsledné ceny za grafiku loga neprobíhá podle standardních tabulek tak, jako u sériově vyráběných automobilů nebo u stavebních materiálů. Každý klient má totiž svůj příběh, každé logo symbolizuje něco jiného, každý zadavatel má své potřeby. A proto má každá cena své opodstatnění. Asi nikdo si nemyslí, že paní Eliška Drdolová, majitelka malého kadeřnictví, bude mít stejné požadavky na logotyp a jeho zpracování, jako nadnárodní energetická společnost s miliardovými obraty.

Namítáte, že tomu tak není? Že na plakátu musí být všechna loga čitelná stejně dobře, ať se jedná o kadeřnici nebo o ČEZ? Ať jste malý nebo velký, všechna loga musí být v křivkách? Ano, samozřejmě máte pravdu. Kde tedy najdeme vysvětlení pro rozdílné ceny této konkrétní položky?

Jaké pojmy dnes oprášíme?

Logotyp
„Nejdůležitější vizuální identifikátor. Jedinečnost, snadná čitelnost a dobrá zapamatovatelnost logotypu je kombinací vedoucí ke kvalitní prezentaci společnosti, ale i jednotlivce.“
Freelancer
„Profesionál na volné noze.“
Korporátní design manuál
„Soubor pravidel použití grafických a typografických prvků v rámci jednotné vizuální identity společnosti.“
Logomanuál
„Návod definující logotyp a zásady správného používání logotypu.“

Ten umí to a ten zase tohle

Jsem freelancer, který se kreslením víceméně baví a tak trochu vydělává. Pracuji doma, mám jeden počítač se zaplacenou licencí na levnější grafický program a antivir. Nejsem plátce „dépéhá“, takže jednou ročně spočítám daně z příjmu a zaplatím minimální odvody. Pořídím si výhodný tarif na volání a snažím se fungovat s nízkými náklady. Dělám grafiku v klídku, ale precizně, svým způsobem se snažím konkurovat zavedeným reklamním agenturám a studiím. Vše je v pořádku, pokud mi tento styl vyhovuje a přivydělám si peníze pro sebe a pro rodinu.

A teď protipól freelancera. Jsem majitelem úspěšné reklamky nebo grafického studia. Aby firma fungovala a klientům nabízela to nejlepší, je třeba mít tým několika kvalitních a kreativních lidí. Těm musím připravit adekvátní zázemí. To vše sice stojí nemalé peníze, ale beru to jako investici. Proč? Umím nabídnout různorodé služby s kratšími dodacími lhůtami. Za zády mi stojí spokojení klienti, kteří dokážou ocenit profesionální reklamní fullservis. Jak se změní moje nákladové položky? Oproti freelancerovi diametrálně narostou.

Nájemné kanceláří stoupá s atraktivitou lokality. Více odborníků znamená větší mzdové náklady a odvody. Špičkové vybavení a software jsou kapitolou sama o sobě. Nevystačíte si s programem malování a texťákem. Potřebujete inovace, rychlost a spolehlivost. Musíte být trendy, proto je potřeba se neustále vzdělávat. Když jeden z nás odjede na dovolenou, nemůže se práce pro klienta na celý měsíc zastavit. Zkrátka, když jste majitelem reklamní agentury, vše stojí nemalé peníze. Na ty si musíte i s ohledem na své spolupracovníky a jejich rodiny vydělat. A to se zákonitě musí projevit v cenových nabídkách.

Ten potřebuje to a ten zase tohle

Náklady firmy jsou ale jen jednou částí tvorby cenové nabídky. Vraťme se k paní Elišce. Svým logem se s největší pravděpodobností bude prezentovat v místě svého podnikání. Vizitky nebo letáčky, označení provozovny a jednoduché internetové stránky jsou dnes samozřejmostí. Inzerce v indických novinách se paní Elišce asi vyhne, odpadá tak například potřeba logotyp rozpracovávat do mnohojazyčných verzí.

Naopak je obrovskou výjimkou, když si nadnárodní společnost vystačí pouze s jednou mutací svého logotypu. To se pak grafik musí věnovat studováním různých symbolik, principů a pravidel, aby se logotyp nestal v určité části světa nepřijatelným a nezpůsobil klientovi nemalé problémy.

Někdy je zapotřebí logotyp nebo jeho část propojit napříč dceřinými společnostmi nebo středisky. Ve velkých společnostech a institucích pracuje hodně lidí. Proto zde často svévolně vzniká snaha o nechvalně známou „lidovou tvořivost“. A vizuální identita firmy pak trpí jako zvíře. Aby se těmto nepříliš šťastným zásahům zamezilo, tvoří se soubor pravidel užití logotypu. Dle složitosti lze rozdělit zpracování od základních položek až po korporátní design manuál.

Paní Elišce bude v praxi tedy stačit základní minilogomanuál. Ten se většinou bez větších vícenákladů dodává k vytvořenému logotypu. Nicméně velká společnost bude mít potřebu sestavit rozsáhlý korporátní manuál s obsahem položek větším, než je množství bonmotů vypuštěných do světa jedním nejmenovaným občanem.

Na poli velkého byznysu se hraje nejen o zákazníka, ale také o prestiž. Logotyp pak musí svou kvalitou odpovídat významu společnosti. K prestiži a image firmy navíc spíše přispěje zvučné jméno úspěšného grafického studia, než poloamatér se zvláštním stylem práce a minimem referencí. A právě ta neměřitelná míra image a prestiže grafika přímo úměrně zvedá výši ceny za jeho tvorbu.

Jak je to tedy s tou cenou?

Branding osobně dělám již několik let. Na základě svých zkušeností si myslím, že nejdůležitějšími přednostmi grafika jsou otevřená mysl, snaha získat pro svou práci kvalitní informace, vůle pochopit klienta, zjistit jeho potřeby a poradit si s nimi. Je zde však malý problém. Žádná z těchto položek není měřitelná.

Jak to tedy s tou cenou je? Odpověď je jednoduchá a tisíckrát vyřčená. Když dva dělají totéž, nemusí to vždy být totéž. Každý klient je jiný a to platí také o grafikovi a reklamce. Za kvalitně odvedenou práci by měl tvůrce obdržet odpovídající ohodnocení. Při stanovení odpovídající ceny by mělo platit základní pravidlo. Obě strany musí být spokojeny.

Možná si říkáte: Sakryš, dyť on to tu popsal jak pro děti ve školce. To je pravda. Nicméně často mám pocit, že někteří klienti neumí nebo nechtějí pochopit základní principy cenové tvorby v oblasti grafiky. Někdy proto není na škodu si tyto základní principy připomenout, uvědomit si souvislosti a počítat s tím, že kvalitní a profesionálně odvedená práce musí být adekvátně ohodnocena.

Autorem článku je Martin Boháč

Své první marketingové zkušenosti získával v oblasti cestovního ruchu. Na starosti měl obecnou elektronickou a printovou propagaci destinace Beskydy. Posléze se specializoval na vizuální stránku propagace. Výsledky jeho práce jste tak mohli shlédnout nejen po celých Beskydech, ale také za hranicemi regionu a země. Zaměstnanecký poměr vyměnil za svobodný, ale o to těžší život freelancera. Specializoval se na grafické práce, svým klientům byl schopen poskytnout téměř kompletní reklamní fullservis. V MamiArt vám již šest let nabízí své tvůrčí schopnosti a zároveň dohlíží na kvalitu všech vizuálních výstupů společnosti.

Štítky: marketing grafika autor

Aktuálně z blogu: